GO UP

ROBfin Sea Expedition packrafty. Skúsenosti a využitie.

Švajčiarsky nožík pre dobrodružstvá na vode.

Packrafty boli vymyslené, aby umožnili slobodný pohyb ľudí po krajine. Vznikli na Aljaške, kde je okrem krásnej prírody aj množstvo riek bez mostov, či brodov. Ak ste na pešo, či na bajku, vodný tok vás zastaví. Ak máte so sebou packraft, malý, ale odolný nafukovací kajak, máte pred sebou nekonečné množstvo možností.

Jednoznačnou výhodou packraftov je preprava. Ak máte vhodný model a viete do lodného vaku zbaliť komplet vodácku výbavu i potreby na kemping vo voľnej prírode, stačí kúpiť letenku a svet je vaše ihrisko. Lodný vak s komplet vodáckou a kempovou výbavou sa reálne dá zbaliť do 23kg. Letenky po Európe a svete sú omnoho dostupnejšie ako v minulosti. A objavovanie i pohyb v prírode nás baví. Aj vás?

Štandartné packrafty typu Alpaca, Kokopeli a podobne majú väčšinou jednoduchú jednokomorovú konštrukciu a váhu okolo 3kg. Pádlovať na otvorenej vode jazier, rovných tokov riek, či okolo morského pobrežia je náročnejšie kôli nižšej hydrodynamike. Nevedia dobre držať smer, rýchlosť máte okolo 3-4km/h. Ich výhoda sa objavuje, ak ich chcete častejšie nosiť na chrbáte. Dizajn packraftov Robfin je originálny, tlak vzduchu v lodi je vyšší, hydrodynamika lode je citeľne lepšia, rovnako ako ich konštrukčná rýchlosť.

Štandartne využívané lode na more či pomaly tečúcu vodu pre sólo jazdca sú morské kajaky. V súčastnosti sa väčšinou vyrábajú z tvrdého plastu. Sú výrazne dlhšie a sú krásne štíhle. Dajú sa pekne naložiť na viacdenné putovanie. Rýchlosť na rovnej vode je 7-10km/h. Expedičné kajaky vážia okolo 25-30kg, expedičné ultralight modely vážia 15-20kg. Treba ich však prepravovať za autom na prívese alebo 1-3ks na streche auta. V ponuke sú aj skladacie kajaky s váhou okolo 20-25kg a ako všetko, majú výhody aj nevýhody.

Na modeloch Robfin BigBrother L a Sporty M jazdíme najmä na európskych riekach od roku 2019. Prvý Sea Expedition model s dvomi TIZIP vzduchotesnými odkladacími priestormi vov válcoch lode sme začali používať o rok neskôr. Máme ich otestované na Atlantiku v Škótsku, surfovali sme na nich na Kanárskych ostrovoch na Fuerteventure, pádlovali v Iónskom či Egejskom mori v Grécku, na portugalskom pobreží Algarve a cestovali s nami cez pol zemegule aj na packrafting roadtrip na Nový Zéland. Preto sa chceme podeliť o praktické skúsenosti s ich využitím.

Modely Robfin Sea Expedition sú skutočne skvelou voľbou, ak človek hľadá univerzálny packraft, ktorý zvládne aj rieky, aj otvorené more. Sú stabilné, lepšie držia smerovú rýchlosť a dosahujú rýchlosť na kľudnej vode cca 5-6km/h. Tieto lode sú proti štandartným modelom L dlhšie, merajú na dĺžku 295cm. Používajú však užšie válce z modelov M a ich šírka je 89cm. Váha modelu Sea Expedition je 6,5kg. Lode môžu byť vybavené vzduchotesnými zipsami, ktoré umožňujú pohodlné a bezpečné naloženie na dlhšie výpravy. My do válcov lodí pred nafúkaním nakladáme kempovú výbavu, teplejšie obječenie na večer, civilné oblečenie, jedlo a pitnú vodu. Technické info nájdete v priloženej tabuľke.

Výhoda modelov Sea Expedition sa objavuje najmä pri dlhších trasách, kde mierne pomalšie modely L spomaľujú tempo a jazdec musí vynaložiť mierne vyšší fyzický výkon, aby sa držal v skupine. Tieto Sea Expedition modely držia výborne stopu na mori, jazere či lagúne, pričom sú násobne obratnejšie ako morské kajaky. 

Na morských vlnách sú stabilné a hravé. Extrémom sa však treba vyhnúť a je podstatné sledovať viaceré predpovedné modely počasia. Problematický môže byť vietor, preto ak sa dá, volíme smer pádlovania radšej s vetrom v chrbte ako naopak. V prípade prevrátenia ja nalezenie späť do packraftu otázkou 10 sekúnd. Ideálne to opakovane vyskúšať v kľudných podmienkach alebo na Škole packraftingu. Na open water je doporučené si packrafty priviazať o nohu alebo o vestu. Vietor by ich mohol odniesť preč, najmä ak nie sú naložené.

Výhodou packraftov je aj to, že pádler vie meniť polohu tela a nôh, čo u plastových lodí je nemožné alebo komplikované. Dá sa aj úplne vypnúť a relaxovať ležmo. Pohoda. Dokonca sa dá trénovať aj kurz ničnerobenia.

V prípade potreby riešenia emergency – nebezpečných situácií sú packrafty, oproti pevným lodiam, opäť vo výhode. Ak sme na mori a počasie sa rýchlo mení alebo nastane náhla zdravotná indispozícia, vieme vo veľa lokalitách zavolať aqua taxi, zbaliť a naložiť ľudí i packrafty a ísť do bezpečia. Záchrana je možná aj po zemi, komplet packraft výbavu si vieme v expedičných loďákoch odniesť po úzkych chodníkoch do civilizácie, poprípade ísť autostopom po dvojiciach.

Technické parametry packraftov ROBfin


Typ packraftu
SMLXLExpeditionFamily
Hmotnosť [kg]4,455,256,256,86,58,25
Dĺžka [cm]230240265292295330
Šírka [cm]888996968996
Počet komôr333333
Počet sedačiek111112
Integrovaný úložný priestor ISS ZIP•/-•/-•/-•/-•/-•/-
Objem úložného priestoru  [l]80115140170135 (1x ZIP) >250 (2x ZIP)170
Doporučené zaťaženie [kg]max. 6040–10080–140max. 170max. 150150–180

Možnosť prenášať tieto packrafty na chrbte a prepravovať ich lietadlom alebo na motorovom člne je tiež veľmi praktická, zvlášť pre tých, ktorí chcú cestovať nezávisle so svojou výbavou. Svoje by o tom vedel porozprávať Peter Becko Ondrejovič, ktorý svoj expedičný packraft použil na mnohých juhoamerických výpravách. 

V Škótsku sme dali kráľovskú trojkombináciu – krajinársky pútavé rieky, odľahlé lochy aj s prenáškami medzi jazerami a na mori sme pádlovali ku skalnatým ostrovom s množstvom jaskýň. 

Na Novom Zélande sme pádlovali ľadovcové rieky WW II-III+, lagúnu na vlhkom Západnom pobreží Južného ostrova i čarovné morské pobrežia Abel Tasman National Park a jaskyne na polostrove Coromandel.

V Grécku sme skúšali morské packrafty na ostrovoch Paxos, Antipaxos a Korfu v Iónskom mori, ako aj okolo ostrova Diaporos na polostrove Chalkidiky v Egejskom mori.

Prekrásne pobrežie Algarve na juhu Portugalska nás lákalo tiež dlhšie a morské packrafty v kombinácii s leteckou dopravou nám otvorili ďalšie možnosti.

V Nórsku je možnosť na packraftoch kombinovať vodnaté rieky, horské jazerá s ľadom a nekonečné fjordy.

Packraft je vynález tisícročia.

Peter Becko Ondrejovič

Packrafting však nie je o extrémoch, o technicky náročných či vodnatých riekach. Hoci sa na nich dá splaviť aj Grand Canyon Colorado či ťažké pereje Zambezi. V našom ponímaní je packrafting viac o slobode, o objavovaní, o prepojení s energiou prírody a svojím vnútrom. Packraft je len nástroj. 

Škola packraftingu prebieha počas vodáckej sezóny jar až jeseň najmä na rakúskej rieke Salza. Organizujeme ju spolu s Vodáckym centrom Bratislava. Úcastníci tam pod dohľadom certifikovaných inčtruktorov zvládnu techniku pádlovania i základy bezpečnosti, naučia sa čítať vodu, vyhodnocovať riziká, zvládať prekážky a tešiť sa z využívania čisto prírodnej energie.

Packrafting je sloboda. Tešíme sa práve na nové lokality, objaviteľské výpravy v Európe i mimo nej, stretnutia so starými i novými priateľmi. Preto sme vytvorili na Facebooku skupinu Packraft Team Slovakia, do ktorej sa môžete pridať. 

Máte radi dobrodružstvo? Plníte si svoje sny? Máte radi niečo nové? Máte tip? Sem s ním! Urobte si trip podľa svojej chute! Úplne ideálnou formou, ako vyraziť na packrafting trip je dať dokopy partiu 3-8 ľudí a vybrať lokalitu kde vás to láka,. Samozrejme vieme poradiť, nájdeme vhodný voľný termín. Naložíme expedičný campervan alebo boookneme letenky a radi vám túto aktivitu pomôžeme zrealizovať.

Ak by ste mali nejaké konkrétne otázky, potrebujete poradiť ohľadom iných modelov, požičať lode na odskúšanie, zúčastniť sa Školy packraftingu alebo sa pripravujete na nejaké vlastné expedície, pokojne nás kontaktujte. info(a)packraft.sk

Martin Fševed Žilka / PhotoMartini / Packraft Team Slovakia